Prinsessor, bara rosa och gulliga?

Tänkte på en sak angående könsroller, När vi ska sova middag har vi läst en prinsess bok, den är rosa och gullig, men för att väga upp allt tuttinuttigt rosa, bakelser, rysh och pysh så har dem skrivit, "ibland händer det att prinsessor slappnar av med lite ishockey, dem taklar alltid hårdast. för så gör prinsessor!" Jätte bra tycker jag, visa att flickor oxå kan spela ishockey och inte bara var gulliga små rosa bakelser. MEN i slutet står det.

"och har prinsessan tur, så hittar dem en kung eller en snygg prins som dem kan gifta sig med."

Om dem har TUR! så har man inte tur är man värdelös då? ha neej jag tycker boken visar att man som tjej ska borsta håret många gånger, man ska ha klänning på sig, och man ska gifta sig.

Man kan vara prinsessa utan allt rosa tuttinutt. :P

Jag ska väll inget säga, jag som har en rosa blogg ;) men jag är vuxen och har valt tatt gilla rosa själv, har inte alltid gjort det.
Jag tycker man kan ge barnen mer valmöjligheter, Det är trots allt vi vuxna som ger barnen könsrollerna och visar hur man ska vara som flcika respektiver pojke..

Vem har bestämt reglerna igentligen?


//S




Kommentarer
Postat av: Smultronet

Håller verkligen med dig om det, man kan verkligen vara en prinsessa utan allt rosa och piff och allt sådant. Dessutom behöver man verkligen inte ha klänning.



Kram Anna

2009-08-07 @ 14:43:02
URL: http://utsatta.wordpress.com
Postat av: mormor

ha det bra på kräftskivan här är deet oxså varmt men inte lika mycket som hos dej kram mormor

2009-08-07 @ 19:56:59
Postat av: mamma

nej å en bra prinsessan behöver inte gifta sig heller..

2009-08-07 @ 20:44:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback